Vi lever i et samfunn med økende sykdom, smerte, stress og angst. Og som et resultat av det har vi kommet til å tro at hvis piller ikke fungerer, så er dette noe man må akseptere som en del av livet.

Når det er sagt, smerte bør tas på alvor. Man bør alltid oppsøke lege for å sjekke om det kan være en sykdomsrelatert underliggende årsak til ubehaget man opplever.

Hvis du allerede har blitt utredet, fått konstatert at det ikke er noe sykdomsrelatert bakenforliggende årsak til smertene du opplever. Og har prøvd medisinsk behandling uten at det har hatt stor nok ønsket effekt, er du kommet til riktig sted.

Selv om det ikke er noe fysisk eller medisinsk grunn til smertene du har, er det alltid en årsak til smerte.

Så hva er kronisk smerte?

Vi alle opplever smerte på et eller annet tidspunkt i livet, i større eller mindre grad.

Men kronisk smerte er definert som smerte som vedvarer i 6 måneder eller lengre. Det er vanligvis definert som en smerte som vedvarer selv etter at skade eller sykdom er leget. Det betyr ikke at smerten ikke er ekte, men den er som oftest mer komplisert.

Faktisk så mye som hver tredje voksne person i landet er rammet av kroniske smerter. Så hvis du er en av dem, er du ikke alene. Og det er den vanligste årsaken til at mennesker oppsøker lege og medisinsk behandling.

Smertestillende medikamenter løser ikke problemet, det maskerer det. Og gå på smertestillende medikamenter over tid er svært belastende for kroppen og organer. De er vanedannende og har mange skadelige bivirkninger.

Kroppen vår har en helt unik helbredelsesmekanisme. Tenk på det. Vi ramler, får store skrubbsår, vi brekker et ben/ en arm, vi trekker en tann etc. Kroppen leger seg selv. Det er ingen andre som gjør det for deg. Vi blir kanskje gipset når vi brekker noe, men det er kroppen vår som reparerer seg selv.

Men den trenger ro og hvile for å gjøre det. Når man har levd med smerter over lengre tid, får man ofte psykologiske smerter på toppen av de fysiske smertene. Man er stresset, sint, frustrert, trist, får redusert appetitt og man kan oppleve både søvnproblemer, angst og/ eller depresjon. Dette igjen resulterer i muskelspenninger, nedsatt mobilitet og blodsirkulasjon. Når man går med spenning i kroppen, blokker det for blodgjennomstrømningen. Og det igjen forhindrer næringsstoffer og oksygen å komme til og avfallstoffer slippes ikke ut.

Du kan prøve å knytte neven din, stramme hardt til og holde slik en 30 sekunder. Det tar ikke lang tid før knokene blir helt hvit. Dette hindrer og reduserer blodgjennomstrømningen, næring og oksygentilførsel til vev. (Og det gjelder generelt i hele kroppen).

Blodgjennomstrømning er så viktig for at kroppen skal fungere som optimalt.  Blodomløpet, er et transportsystem som alle kroppens organer og celler er av avhengig av.

Hypnose baserer seg på et det kan være et underliggende emosjonelt problem som er årsaken til ubehaget man opplever. Kroppen din prøver å fortelle deg noe. Du forstår ikke, eller lytter ikke godt nok etter.

Kroniske smerter fungerer som en beskyttelsesmekanisme. Det er faktisk lettere for mange å fokusere på den fysiske smerten fremfor å ta tak i den følelsesmessige underliggende årsaken til smertene. Noe som er helt naturlig.

Men det er nettopp derfor er det så viktig at du som opplever ubehaget, tar del i din egen behandling. Det er du som kjenner på disse følelsene. Selv om du greier å skyve de til sides i perioder, betyr det ikke at de forsvinner av den grunn.

Det er mange følelsesmessige årsaker som kan skape stress og spenninger i kroppen. Sorg, man har mistet noen eller at man har opplevd samlivsbrudd, stress på jobb, vanskelige familieforhold, krav man føler man ikke greier å leve opp til, store forandringer i livet som man ikke helt har klart og tilpasset seg, man sliter med selvbildet sitt, og lignende.

Smerte er en følelse, og som alle følelser kan den endres.

Smerte oppleves faktisk i hjernen. Det vil si at uansett hvor i kroppen smertene oppleves, blir det sendt meldinger via nerveimpulser til hjernen. Det betyr at vi kan endre måten hjernen mottar og opplever disse meldingene på. Og det er nettopp det vi gjør i hypnose. Vi endrer meldingene. Vi endrer negative tankemønstre og erstatter de med positive følelser.

I tillegg bruker vi distraksjon og dyp avslapping.

La oss ta for oss disse to emnene.

Distraksjon. Har du lagt merke til at når tankene dine er fokusert på noe helt annet, så opplever du betraktelig mindre smerter?

Dyp avslapping.  Hva skjer når man gir kroppen ro og hvile? Se for deg at du gir slipp på den knyttede neven jeg ba deg om å stramme tidligere. Spenninger gir slipp, musklene slapper av og blodsirkulasjon går tilbake til normalen. Bare det i seg selv er veldig legende for kroppen.

Denne kombinasjon gjør at kropp og sinn får ro nok til å sette i gang med sin egen helbredelsesprosess.

Hypnose blir brukt som smertebehandling verden over, det gir god hjelp der medisiner og annen behandling har sviktet. Så hvis du ønsker å leve et mer komfortabelt og fritt liv med en behandling som er naturlig, skånsom, og helt uten bivirkninger – er hypnose noe for deg.

Hvis du ønsker å bestille time, kan du gjøre det  HER.

Dette er et nedlastbart lydfilprogram for naturlig smertelindring som du vil få direkte tilgang til ved kjøp. Det er ikke uvanlig at du merker forskjell allerede etter første gang, men det anbefales at du lytter til programmet daglig i tre uker. Som kjent tar det litt tid å endre en vane, repetisjon er derfor viktig da det skaper fortrolighet og trygghet.

Andre nedlastabare program hos din Din hypnoseklinikk;