Å være altfor kritisk til deg selv, går hånd i hånd med lav selvtillitt, så vel som andre psykiske problemer som depresjon og angst.

Du trenger ikke å bære vekten av verden på dine skulde, selv om det av og til føles som om du må. Å være for hard mot deg selv fører til negativt tankekjør, stress, dårlig samvittighet og det påvirker selvbildet ditt i stor grad.

Man kan være sin egen verste fiende uten at man er klar over det en gang.  Man sier ja når man egentlig har lyst å si nei, man stiller opp for andre når man egentlig har lyst til å hvile. Man fokuserer på sine feil og svakheter i stedet for sin styrke og sine gode sider. Man kritiserer sine egne handlinger i stedet for å se verdien i det man gjør.

Kjenner du deg igjen?

Dine negative tanker forvrenger virkeligheten din.

Dette er ofte mønster som startet allerede i barndommen. Hvis man ikke opplevde trygghet, stabilitet og omsorg fra tidlig alder. Eller at man ikke hadde muligheten til å uttrykke seg og bli møtt med forståelse og empati, så påvirker dette reaksjonsmønstrene våre gjennom livet.

Det er menneskelig å feile og det er menneskelig og ikke være perfekt.

Så hvordan kan du takle selvkritikeren din litt bedre?

  • Det er viktig å ha realistiske forventninger og oppnåelige mål. Så slipper du å føle deg utilstrekkelig og overveldet.
  • Og sette seg mål og sikte høyt er vel og bra. Men det må ikke være perfekt. Lær deg å være fornøyd med godt nok. Spesielt hvis du sliter med selvkritikk, så er det veldig viktig å anerkjenne selv de små bragder du oppnår. Hvis ikke du heier på deg selv, vil heller ingen andre gjøre det.
  • Skriv ned fine ting om deg selv. Det kan være en egenskap du er stolt av, et kompliment du har fått, en oppgave du har fullført eller lignende. Du kan lage deg en kopp hvor du legger disse lappene oppi og kaller den for ”Gode ting med meg”. Og ta de opp og les de innimellom.
  • Bli mer bevisst på ditt eget selvsnakk. Når du merker at du begynner å kritisere deg selv; Stopp opp, ta et skritt tilbake og spør deg selv hva du ville sagt til en god venn i samme situasjon som deg nå. Tenk deg at du bytter roller. Vi er som regel veldig forståelsesfull og empatisk overfor vennene våre.
  • Ikke sammenlign deg selv med andre mennesker. Livet er ikke en konkurranse, du har din egen reise. Vi er så opptatt av å se hva andre har og gjør at vi glemmer å se vårt eget potensiale.
  • Senk forventningene dine, både til deg selv og andre. Skuffelsen oppstår når ting i livet ikke lever opp til dine forventninger.
  • Still spørsmål ved tankene dine, ikke bare ta det for gitt at de er sanne. Er de virkelig det? Som regel er det bare en historie man har laget i sitt eget hode. Hvis du spør en god venn av deg, vil h*n sikkert hatt en helt annen oppfatning av deg enn du har.
  • Bytt ut negativt ladet ord med positive. Det kan være å bytte ut ord som; “Aldri og alltid” med “noen gang”, “uoverkommelig” med “en mulighet”, “nei” med “muligens”, “problem” med “utfordring”.
  • Dvel ikke for lenge over ikke ønsket resultater eller negativt selvsnakk. Spør heller; ”Hva kan jeg ta med meg av lærdom fra dette, hva kan jeg forbedre til neste gang?”. Og gå så videre.
  • Spør deg selv spørsmål som; ”Hva er det som er bra med meg?”, ”Hvilke er det som er mine gode egneskaper?”. ”Hva er jeg takknemlig for i livet mitt?”. Dette skifter fokuset ditt fra selvkritikk til selvmedfølelse. Og det bygge opp selvfølelsen din.
    Det du har fokus på får du mer av livet ditt.

Og husk: Å ta seg en pause en gang i blant fra alt og alle eller spørre om hjelp, er ikke et tegn på svakhet, det viser selvinnsikt og styrke. Man kan ikke servere vann fra en tom brønn. Du må fylle på din først.

Hvis du vil lære mer om reframing og hvordan du kan snu negativt selvsnakk til positiv tenking, kan du laste ned gratis e-bok:

Nedlastbare lydfilprogram hos Din hypnoseklinikk: